By Yoginder Sikand, TwoCircles.net,
This 6-part series of articles provides a detailed account of the historical origins and development of the Tablighi Jamaat in Mewat, focusing in particular on the social multiple roles that the movement has played in the region, which accounts, in large measure, for its deep-rooted popularity among the Meos. A sociological study of the development of Tablighi Jamaat in Mewat can provide interesting insights and parallels to understand the success and appeal of the movement in other contexts as well—Editor
http://twocircles.net/special_reports/tablighi_jamaat_mewat.html
Thursday, October 7, 2010
Sunday, September 26, 2010
Keluar Jalan Allah
Dalam Al Quran dan Hadis disebutkan khuruj fisabilillah. Jadi bila diterjemah secara harfiahnya jadilah keluar Jalan Allah.
Saya dengar bayan2 elders, orang2 lama dalam dakwah ada berpesan bahawa salah satu matlamat keluar ke jalan Allah ini adalah untuk melatih diri kita untuk meninggalkan benda2 yang kita sayang. Keluarga, harta dan kekuasaan adalah perkara yang kita sayang. Mahu tak mahu maut pasti akan menyebabkan kita meninggalkan perkara2 tersebut.
Orang2 tua di kampung selalu cakap ada dua petanda bila orang nak mati
Moga ALlah pilih kita semua unutk mati di jalan Allah, seperti mana sahabat rahum, tabiin dan orang2 terdahulu dari kita.
Al Fatihah buat rakan2 seusaha yang telah mendahului saya dan kita semua.
Saya dengar bayan2 elders, orang2 lama dalam dakwah ada berpesan bahawa salah satu matlamat keluar ke jalan Allah ini adalah untuk melatih diri kita untuk meninggalkan benda2 yang kita sayang. Keluarga, harta dan kekuasaan adalah perkara yang kita sayang. Mahu tak mahu maut pasti akan menyebabkan kita meninggalkan perkara2 tersebut.
Orang2 tua di kampung selalu cakap ada dua petanda bila orang nak mati
- Bila seseorang tu susah nak mati, selain dia sakit sangat nak mati, dia sebenarnya susah sangat nak melepaskan benda2 yg dia sayang. Susah sangat nak lepaskan harta, keluarga, kekuasaan dan segala yang dimiliki di dunia ni menyebabkan seseorang itu susah nak mati
- Bila seseorang tu kematiannya cukup mudah, lembut dan menenangkan orang yang disekelilingnya. Bermakna orang tu dah bersedia dah untuk kembali mengadap Allah. Sudah bersedia dalam erti kata lain untuk meninggalkan harta, keluarga dan kekuasaan yang dia miliki di dunia ini.
Moga ALlah pilih kita semua unutk mati di jalan Allah, seperti mana sahabat rahum, tabiin dan orang2 terdahulu dari kita.
Al Fatihah buat rakan2 seusaha yang telah mendahului saya dan kita semua.
Tuesday, August 31, 2010
10 hari akhir Ramadhan 1431
maka ramadhan pon sudah tiba ke penghujungnya
Ini antara petikan bayan yang pernah disampaikan oleh Syeikh Yunus Syura France
venue : ijitmak hamburg Mac 2005
Syeikh Yunus bayan pasal doa....
doa
1.ada doa yg diminta dan terus dikabulkan cthnya cam doa rasululullah saw dalam eprang badar
2. ada doa yg diminta tapi lewat dikabulkan cthnya doa nabi ibrahim nak anak
3.doa yg diminta tapi Allah tak kabulkan...doa tue terhenti atr langit dan bumi menjadi pelindung azab dan bala
4.doa yg Allah terima tapi lain minta lain dapat
5.doa yg ALlah tak kabul di dunia tapi ganti ganjaran di syurga.. dan pada masa itu org2 akan berkata setelah melihat ganjaran doa tu, ya ALlah alangkah bagusny akalau doa ku dulu semuanya tak dikabulkan
Ini antara petikan bayan yang pernah disampaikan oleh Syeikh Yunus Syura France
venue : ijitmak hamburg Mac 2005
Syeikh Yunus bayan pasal doa....
doa
1.ada doa yg diminta dan terus dikabulkan cthnya cam doa rasululullah saw dalam eprang badar
2. ada doa yg diminta tapi lewat dikabulkan cthnya doa nabi ibrahim nak anak
3.doa yg diminta tapi Allah tak kabulkan...doa tue terhenti atr langit dan bumi menjadi pelindung azab dan bala
4.doa yg Allah terima tapi lain minta lain dapat
5.doa yg ALlah tak kabul di dunia tapi ganti ganjaran di syurga.. dan pada masa itu org2 akan berkata setelah melihat ganjaran doa tu, ya ALlah alangkah bagusny akalau doa ku dulu semuanya tak dikabulkan
Tuesday, May 4, 2010
Jor Malaysia
Lokasi Jor Malaysia 2010
Zon tengah - Markas Sri petaling 11-14 June 2010
Zon utara -
Zon timur - Besut
Zon selatan - JB
Zon tengah - Markas Sri petaling 11-14 June 2010
Zon utara -
Zon timur - Besut
Zon selatan - JB
Tuesday, April 13, 2010
Bayan Bagus dan Zumidar Halkah
I consider myself as karkun lemah. First because I seldom go to sabghuzari night. Second if the halqah wont appoint me as tasykil jemaat or halqah zumidar, I will never attend the weekly KL meshuarah.
Recently our syura announced that, those who come to KL weekly meshuarah on Wednesday night, they must attend their halqah weekly meshuarah. Otherwise they have committed khianat to other brother. I dont know about this, by I think the reason I am so lazy to attend KL weekly meshuarah is because I can not commit to attend the halkah meshuarah every week.
Last two weeks 3 th April ustaz Ali from madrasah miftahul ulum deliver the maghrib bayan during the sabghuzari night. Never in my life, during the markaz night, I sat very near to the pembayan. But that night after a long absent, I think I should use my time wisely. I have left my family and my busy schedule just to attend the sabghuzari night, why dont I use my time effectively. Alhamdulillah the bayan was so great that I feel like want to give my name cash....but...hehehe..simpan dulu...
So after the bayan and isya prayer, I sat for a while...make a long dua...and went home....hehehehe....still can not follow the tertib......
day after was our halkah monthly meshuarah. Now the syura ask us to do monthly meshuarah at the halkah level. taat ajela......last month I was absent.....and this month the meshuarah had appointed me to become the halkah zumidar....I tried to refuse by giving as many reasons I can, but the meshuarah ask me not to refuse....I have held the responsible for Dec 09 and Jan 10, meaning that in 6 months, the halkah had appointed me two times as the amir.....masyaAllah....fa'alu lima yuriid...
i complain this to my mom, and she told me a story that happened in one of northern state recently...
KESIMPULANNYA
buat kerja dgn keinsafan dan kesedaran
buat kerja dgn hikmah dan kasih sayang
buat lerja dengan ikhlas kerana Allah
Recently our syura announced that, those who come to KL weekly meshuarah on Wednesday night, they must attend their halqah weekly meshuarah. Otherwise they have committed khianat to other brother. I dont know about this, by I think the reason I am so lazy to attend KL weekly meshuarah is because I can not commit to attend the halkah meshuarah every week.
Last two weeks 3 th April ustaz Ali from madrasah miftahul ulum deliver the maghrib bayan during the sabghuzari night. Never in my life, during the markaz night, I sat very near to the pembayan. But that night after a long absent, I think I should use my time wisely. I have left my family and my busy schedule just to attend the sabghuzari night, why dont I use my time effectively. Alhamdulillah the bayan was so great that I feel like want to give my name cash....but...hehehe..simpan dulu...
So after the bayan and isya prayer, I sat for a while...make a long dua...and went home....hehehehe....still can not follow the tertib......
day after was our halkah monthly meshuarah. Now the syura ask us to do monthly meshuarah at the halkah level. taat ajela......last month I was absent.....and this month the meshuarah had appointed me to become the halkah zumidar....I tried to refuse by giving as many reasons I can, but the meshuarah ask me not to refuse....I have held the responsible for Dec 09 and Jan 10, meaning that in 6 months, the halkah had appointed me two times as the amir.....masyaAllah....fa'alu lima yuriid...
i complain this to my mom, and she told me a story that happened in one of northern state recently...
Last wednesday, after the weekly meshuarah our shura call all the zumidars from 79 halkah in KL to gather in the syura room next to the mimbar...he gave us advices to take care of our family especially our wife..appreciate them as much as we can as they have sacrificed a lot of things...as Allah mention in many ayah in the Quran about the virtue of solehah women, we as His servant should do what Allah like us to do to our spouse...the talk given by our syura was quite touching for me and I promise to spread the message to my halkah brothers......and do as many khidmat to my wife and children as best as I can....
takaza agama bila di buka tak nak amik takpe, tapi kalau meshuarat dah bagi/putus jgn tolak. baru2 ni kt negeri xxxx ada sorang ustaz ni...dia kene putus amik jemaah, tapi dia tak amik..dia pass kt org lain....tup2 dia boleh plak buat keje lain bawa ahlia dia naik motor jalan2....sekali innalillah...derang eksiden.....allahualam...
KESIMPULANNYA
buat kerja dgn keinsafan dan kesedaran
buat kerja dgn hikmah dan kasih sayang
buat lerja dengan ikhlas kerana Allah
Sunday, February 28, 2010
Sayang AGAMA
Semua benda dalam dunia nie bila kita miliki/beli sahaja,selesai urusan pembelian,sekelip mata dia akan jadi secondhand...dan kita akan terbeban utk menjaganya...tetapi ada satu bende yg bila kita pegang/ambil akan menjadikannya dipandang tinggi dan mulia, malah akan membuatkan kita juga mulia dan dimulikan....itulah dia AGAMA....
Tuesday, November 17, 2009
Dakwah di pendalaman (Bario, Sarawak)
Dipetik dari Kosmo
DALAM bahasa Kelabit, Bario bermaksud 'angin'. Maksud itu sesuai bagi merujuk suasana sebenar kawasan penempatan suku kaum Kelabit yang terkenal dengan cuaca yang nyaman. Ia terletak di Tanah Tinggi Kelabit, timur laut Sarawak.
Terletak pada ketinggian 1,150 meter dari aras laut, sudah lama penulis mahu ke Bario untuk melihat sendiri kawasan penempatan yang dikelilingi bukit-bukau dan gunung-ganang itu. Justeru, misi menjejaki Bario menerusi program Eksplorasi Murud-Bario 2009 yang disertai bersama 10 rakan pendaki baru-baru ini benar-benar mengujakan. Selain dapat menikmati sendiri buah nanas dan beras Bario yang terkenal, penulis sempat meluangkan masa beramah mesra dengan sekumpulan ahli Jemaah Tabligh yang ketika itu 'berkampung' di Bario selama tiga hari untuk berdakwah.
Ketua kumpulan itu, Ustaz Mohd Zulkifli Mohd Adnan, 35, berkata, terdapat kira-kira 30 penduduk Muslim di Bario.
Menurutnya, sungguhpun jumlah penduduk Muslim itu sedikit berbanding dengan jumlah keseluruhan penduduk Bario iaitu kira-kira 900 orang, namun usaha dakwah akan terus dilakukan di kawasan penempatan terpencil itu.
"Terdapat lima keluarga yang sudah memeluk agama Islam di sini. Keluarga pertama yang memilih Islam adalah keluarga Mustafa yang membuka sebuah rumah penginapan di Bario. Yang lain adalah guru-guru dari Semenanjung yang bertugas di sekolah rendah dan menengah di situ," katanya kepada Kosmo! ketika ditemui di Mustafa Lodge, Bario, Sarawak baru-baru ini.
Mengikut sejarah, penduduk Bario menerima kedatangan ajaran Kristian terlebih dahulu iaitu pada tahun 1940-an. Ajaran itu dibawa oleh Guru Paul yang dikenali juga sebagai Nimang Tepun. Faktor kedatangan Kristian di situ yang lebih awal mungkin menjadi antara sebab kenapa tidak ramai penduduk Bario mahu memilih Islam. Ini memandangkan kehidupan mereka sudah sebati dengan budaya nenek moyang dan ajaran Kristian yang tiba lebih awal itu.
Sungguhpun begitu, faktor itu tidak menjadi masalah kepada kumpulan Jemaah Tabligh untuk terus berdakwah tanpa jemu di bumi Bario yang terletak di Tanah Tinggi Kelabit itu. Bario sebenarnya boleh dianggap sebagai ibu negeri tidak rasmi bagi kawasan-kawasan penempatan di tanah tinggi tersebut.
DALAM bahasa Kelabit, Bario bermaksud 'angin'. Maksud itu sesuai bagi merujuk suasana sebenar kawasan penempatan suku kaum Kelabit yang terkenal dengan cuaca yang nyaman. Ia terletak di Tanah Tinggi Kelabit, timur laut Sarawak.
Terletak pada ketinggian 1,150 meter dari aras laut, sudah lama penulis mahu ke Bario untuk melihat sendiri kawasan penempatan yang dikelilingi bukit-bukau dan gunung-ganang itu. Justeru, misi menjejaki Bario menerusi program Eksplorasi Murud-Bario 2009 yang disertai bersama 10 rakan pendaki baru-baru ini benar-benar mengujakan. Selain dapat menikmati sendiri buah nanas dan beras Bario yang terkenal, penulis sempat meluangkan masa beramah mesra dengan sekumpulan ahli Jemaah Tabligh yang ketika itu 'berkampung' di Bario selama tiga hari untuk berdakwah.
Ketua kumpulan itu, Ustaz Mohd Zulkifli Mohd Adnan, 35, berkata, terdapat kira-kira 30 penduduk Muslim di Bario.
Menurutnya, sungguhpun jumlah penduduk Muslim itu sedikit berbanding dengan jumlah keseluruhan penduduk Bario iaitu kira-kira 900 orang, namun usaha dakwah akan terus dilakukan di kawasan penempatan terpencil itu.
"Terdapat lima keluarga yang sudah memeluk agama Islam di sini. Keluarga pertama yang memilih Islam adalah keluarga Mustafa yang membuka sebuah rumah penginapan di Bario. Yang lain adalah guru-guru dari Semenanjung yang bertugas di sekolah rendah dan menengah di situ," katanya kepada Kosmo! ketika ditemui di Mustafa Lodge, Bario, Sarawak baru-baru ini.
Mengikut sejarah, penduduk Bario menerima kedatangan ajaran Kristian terlebih dahulu iaitu pada tahun 1940-an. Ajaran itu dibawa oleh Guru Paul yang dikenali juga sebagai Nimang Tepun. Faktor kedatangan Kristian di situ yang lebih awal mungkin menjadi antara sebab kenapa tidak ramai penduduk Bario mahu memilih Islam. Ini memandangkan kehidupan mereka sudah sebati dengan budaya nenek moyang dan ajaran Kristian yang tiba lebih awal itu.
Sungguhpun begitu, faktor itu tidak menjadi masalah kepada kumpulan Jemaah Tabligh untuk terus berdakwah tanpa jemu di bumi Bario yang terletak di Tanah Tinggi Kelabit itu. Bario sebenarnya boleh dianggap sebagai ibu negeri tidak rasmi bagi kawasan-kawasan penempatan di tanah tinggi tersebut.
Subscribe to:
Posts (Atom)
Ijtimak Malaysia 2018
Ijtimak tiba lagi. Kerja agama perlu giat dijalankan! Bawa manusia kepada Allah.
-
Ijtimak tiba lagi. Kerja agama perlu giat dijalankan! Bawa manusia kepada Allah.
-
Dahulu Kantin di belakang bilik mesyuarat kuala lumpur Sekarang Bilik jemaah khidmat Dahulu Cat warna putih Sekarang Cat Warna Cokla...
-
Dipetik dari Kosmo DALAM bahasa Kelabit, Bario bermaksud 'angin'. Maksud itu sesuai bagi merujuk suasana sebenar kawasan penempata...